یزدفردا "سید حمید کلانتری :در کنفرانس بین المللی مدیریت، دکتر احمد روستا را سر ناهار دیدم. آقای دکتر روستا از اساتید صاحبنظر در عرصة مدیریت و بازار یابی، عضور هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همشهریانی هستند که نوعاً در همایش های تخصّصی مدیریت و از جمله این کنفرانس مقاله سخرانی دادند.
ایشان اظهار داشت که می خواستم شما را ببینم و در مورد یک بررسی در زمینه الگوی مدیریت یزدیها و شاخصهای آن که اخیراً ارائه دادند و در زمینه چگونگی پیاده سازی و اجرایی نمودن آن گفتگویی داشته باشیم. قرار شد من این مقاله را بخوانم و بعد اظهار نظر روشنتری داشته باشم.
اتفاقاً صبح دیروز که به دبیرخانه مجمع داشتم دیدم مجلّه گزیده مدیریت شماره 86 روی میزم هست و مقاله مورد نظر نیز در این مجلّه درج شده بود؛ که ذیلاً 10 ویژگی و مبنای مدیریت یزدیها را که در بخشی از مقاله به اختصار آمده ارائه می نمایم و علاقه مندان را به اصل مقاله رجوع میدهم.
1- ایمان و اعتقاد
- حساسیت به حلال و حرام و حق و ناحق
- مدیریت ارزش ها در کسب و کار و زندگی
- نیک پنداری، راست گفتاری و درست کاری
- راضی به رضای خدا باش
2- صرفه جویی
- حساسیت به هزینه فایده
- مدیریت هزینه
- مقتصد بودن و درست خرج کردن
- چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن
3- قناعت
حساسیت به نیازمندی و آزمندی
- مدیریت و موازنه داشته ها و نداشته ها
- شگرگزاری و رضایت از هست ها و وضع موجود
- قناعت توانگر کند مرد را
4- اهل کار بودن
- حساسیت به کار درست و درستکاری
مدیریت کار بر اساس کار، پیکار، ابتکار و پشتکار
ارزش برای کار از کارگری تا کار آفرینی
- نابرده رنج گنج میسّر نمی شود
5- مشتری مداری و مردم داری
- حساسیت به حقوق دیگران و خود
- مدیریت ارتباطی و مشریان
- همدلی، همکاری، همیاری برای منافع جمعی
- آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
6- کیفیت گرایی
- حساسیت به رضایت، شکایت و سکوت مخاطب و مشتری
- مدیریت کیفیت همیشگی و همگانی
- توجّه به عوامل کیفیت و رغبت با بهبود دائم کیفیت و مرغوبیت کالا و خدمات
- مشک آنست که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید
7- دور اندیشی و آینده نگری
- حساسیت به آینده
- مدیریت تحول و توسعه
- عاقبت اندیشی، عافیت طلبی، دورنگری
- دیگران کاشتند ما خوردیم، ما بکاریم دیگران بخورند
8- اعتماد و اطمینان
- حساسیت به اعتبار و اعتماد
- مدیریت تعهّدات
- امانت داری، خوش قولی، درستی
- دولت جاوید یافت هر که نکونام زیست
9- خوش نامی
- حساسیت به نیک نامی
- مدیریت نام و نشان (نام سازی، نام گستری و نامداری)
- خیرخواهی، خوب بودن، خوب ماندن
- هر که نامش بیش، نانش بیشتر
10- بهره وری
- حساسیت به دستاوردها و نتایج
- مدیریت فرآیند ها
- کارایی، بازدهی، اثر بخشی و ثمر بخشی
- هر چیز به جای خویش نیکوست.
آنچه در صحبت کوتاه به ایشان تأکید کردم، این بود که پیاده سازی چنین الگویی نیازمند اوّلاً عزم و ارادة قوی در مدیریت ارشد استان و ثانیاً برنامه روشن و مشخص در ابعاد مختلف اجرا و ثالثاً استمرار و پیگیری مداوم آن به عنوان یک برنامه بلندمدّت است تا با تغییر مدیریتها متوقّف نشود.
سرنوشتی که بر طرح فرهنگ پاک در جهت ترویج و ارتقا فرهنگ پاکیزگی، نظم و کار در استان دنبال شده و متأسفانه با تغییر مدیریت استان علیرغم درخواست و تأکید اینجانب متوقّف گردید.
البته باید از آقای دکتر روستا تقدیر نمود که الحمدلله عرق یزدی خود را حفظ نموده اند و در جهت تخصّص خود به یزد و یزدیها توجّه داشته اند. انشاءالله که مسئولین محترم استان قدر بدانند و در زمینه کاربردی نمودن این اندیشه برنامه ریزی و پیگیری نمایند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 25,ژانویه,2025